Co to jest resekcja wierzchołka korzenia zęba?

Resekcja wierzchołka korzenia, znana również jako apikotomia, to zabieg chirurgiczny wykonywany w endodoncji, mający na celu usunięcie chorobowo zmienionego fragmentu korzenia zęba wraz z wierzchołkiem. Jest to procedura stosowana zazwyczaj wtedy, kiedy standardowe leczenie kanałowe (endodontyczne) nie przynosi oczekiwanych rezultatów, lub kiedy istnieje niemożność przeprowadzenia takiego leczenia tradycyjnymi metodami z powodu komplikacji anatomicznych lub patologicznych. Zabieg polega na nacięciu dziąsła i odsłonięciu kości, w której zlokalizowany jest korzeń zęba, następnie na jego wypreparowaniu aż do usunięcia zmienionego chorobowo fragmentu, w tym najczęściej wierzchołka korzenia i przyległych tkanek, które są źródłem zakażenia.

Wskazania i przeciwwskazania do resekcji wierzchołka korzenia

Wskazania do przeprowadzenia resekcji wierzchołka korzenia zęba obejmują zazwyczaj sytuacje, w których ząb jest zainfekowany lub występują zmiany patologiczne wokół wierzchołka korzenia, których nie można wyleczyć standardową terapią endodontyczną. Chodzi tutaj o sytuacje takie jak: niepowodzenia leczenia kanałowego, powtórne zakażenia zęba leczonego kanałowo, cysty periapikalne, uszkodzenia końcówki korzenia, zęby z zakrzywionymi kanałami, uniemożliwiające ich czyszczenie i wypełnienie, jak również złamania instrumentów endodontycznych zablokowanych w kanale korzenia. Przeciwwskazania natomiast mogą obejmować ogólne stany zdrowia pacjenta, które uniemożliwiają zabiegi chirurgiczne (np. poważne problemy z krzepnięciem krwi), lokalne czynniki anatomiczne (np. położenie zęba względem ważnych struktur, jak nerw zębodołowy dolny), czy też kiedy korzeń zęba jest zbyt krótki lub zniszczony do tego stopnia, że nie ma możliwości jego rekonstrukcji.

Przebieg zabiegu resekcji korzenia

Sam zabieg resekcji wierzchołka korzenia przeprowadzany jest w warunkach ambulatoryjnych, najczęściej pod znieczuleniem miejscowym, choć możliwe jest także zastosowanie sedacji lub znieczulenia ogólnego w zależności od przypadku i preferencji pacjenta. Początkowy etap to nacięcie dziąsła i odsłonięcie kości, w której umieszczony jest korzeń zęba. Następnie chirurg usuwa zainfekowaną część kości oraz wierzchołek korzenia, a jeżeli jest to konieczne – przeprowadza dodatkowe zabiegi, takie jak usunięcie torbieli czy kiretaż patologicznych tkanek. Po usunięciu zmienionej części korzenia, miejsce to jest starannie oczyszczane i zabezpieczane, zębom zaś po odcięciu wierzchołka korzenia, daje się nowe wypełnienie kanałowe od strony wierzchołka – tak zwane wypełnienie retrógradowe. Na koniec, na zewnątrz nacięcia, nakładane są szwy, które zazwyczaj są usuwane po około tygodniu. Odpowiednia higiena jamy ustnej i ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarza po zabiegu są kluczowe dla uniknięcia komplikacji i szybkiego procesu gojenia.